Friday, 18 April 2014

Routine harian Mr RED EGO and I

everyday is the same. Nothing miracle happen. I mean, Yet! haha

"Dulu aku sendiri..Kini masih sendiri...." See, tiap-tiap pagi menyanyi lagu yg sama sebab memang kena dengan diri sendiri. I am 21 years old and yet still single. There is no man could enter my private site, my heart. Actually, there is no man interest on me..not even approach me! Hahaha
Hence, here i am, with blog and my lovely bike mr. red ego. Dialah peneman setia dikalau aku kesunyian. Start enjin BRoooM brooM merayap kemana-mana. But, most of the time pergi kelas jer laa..

Final sem is approaching me instead, Ya Allah, banyaknya presentation, group assignment, acting, etc. Tersangatlah busy, lecture nih macam pakat-pakat bagi dateline minggu yang sama. sengaja jek! huhuu

Di masa-masa busy ni nasih baik selera makan memuncak. Al maklum jalan sikit ke kelas, ada stalls jual cupcakes, pavlova, cream puff, Kimbab, mini pretzel. Berlubang dompet kalau sepanjang sem ada jualan macam ni! 

tumpang promote product group TESL,awesome lah! mereka ada jual kimbab (mirip sushi tp bukan sushi) cekap betul mereka berniaga, pandai masak makanan korean pulak tu. it tastes good, seriously! they cooked only in the class but cleanliness 100%. hari ini last day. so, i nak promote kat you all gambar jelah..hihii




BlogWalking by DayangDeno


sebuah kapal milik negara Korea Selatan karam.







KUALA LUMPUR: Penumpang Feri Sewol yang karam di perairan Korea Selatan awal hari ini menceritakan detik-detik cemas mereka sewaktu berada dalam kapal tersebut.

Salah seorang penumpang mendedahkan bahawa sewaktu kejadian, semua penumpang diarahkan untuk tidak berganjak dan disuruh untuk kembali ke tempat sendiri.

“Pihak kru terus menyuruh kami untuk tidak berganjak dan duduk di tempat masing-masing,” seorang mangsa yang terselamat memberitahu saluran berita YTN.

“Tiba-tiba feri itu terangkat dan semua orang menggelongsor ke sebelah tepi. Ini telah menyebabkan kami sukar untuk keluar,” tambahnya.



SEOUL: Hampir 300 masih hilang selepas beberapa jam sebuah feri yang membawa 477 penumpang dan anak kapal karam di perairan selatan Korea Selatan, awal hari ini.

Setakat ini feri yang membawa kebanyakannya penuntut kolej itu sudah mengorbankan sekurang-kurangnya dua orang manakala tujuh lagi cedera, kata pegawai Korea Selatan hari ini. 
Pegawai kerajaan sebelum ini melaporkan, lebih 100 orang masih belum dikira namun pegawai kemudian menukar jumlah yang hilang 295 orang. 


Terdapat kebimbangan mengenai jumlah korban yang ramai dengan berpuluh bot, helicopter dan anggota penyelam di kerah ke tempat kejadian berhampiran pulau peranginan terkenal Jeju.

Seorang penumpang berkata, beliau yakin ramai lagi yang terperangkap di dalam feri yang karam ketika kejadian berlaku jam 9 pagi waktu tempatan. - AP LANJUTAN


Sejurus berita diterima, kapal pengawal pantai, kapal dagang dan beberapa helikopter dikerahkan dalam operasi menyelamat itu.
Kapal yang membawa penumpang dipercayai dalam perjalanan ke pusat peranginan yang terletak di pulau Jeju mengalami masalah kira-kira 20 kilometer dari persisiran pantai negara itu.
Menurut seorang penumpang, mereka mendengar satu bunyi yang kuat sebelum feri itu terhenti, lapor AFP. – 16 April, 2014. LANJUTAN


With English (International newspaper)

-> Jindo, South Korea (CNN) -- The captain of a South Korean ferry wasn't at the helm of his vessel when it capsized, an official said Friday, raising another question about the man who families of the hundreds still missing have blamed most directly and emotionally for his part in the disaster.READ

->Almost 300 people remain unaccounted for after a ferry carrying 459 people capsized and sank off South Korea.
The ferry, carrying mainly school students, was travelling from the port of Incheon, in the north-west, to the southern resort island of Jeju.


Emergency teams are using floodlights and flares to search the stricken vessel through the night. Those rescued have been taken to a nearby island.
Four people are now said to have died and dozens of others have been hurt.
South Korean officials had earlier said that 368 people had been plucked to safety, but later said there had been a counting error.
They have now revised down the number rescued to 174.READ

MH370 semakin dilupakan?

Adakah benar rakyat kini semakin melupakan peristiwa kehilangan pesawat MH370? Tiada lagi post berkaitan kehilangan pesawat tersebut. Atau mungkin tiada cerita atau spekulasi boleh diutarakan? Mungkin juga memberi ruang kepada keluarga mangsa bertenang dan menerima hakikat dengan apa yg terjadi.

Sebolehnya kita husnuzun (bersangka baik) :)
Walau tak post, sekurangnya kita masih bole mendoakan mereka dan keluarga mangsa agar diberikan kekuatan.

Baiklah, mari kita singkap chronology secara ringkas:

8 Mac, seluruh dunia digemparkan dengan kehilangan pesawat MAS MH370 yang dalam pejalanan ke Beijing. Masih segar diingatan, semua tertanya-tanya kemana hilangnya pesawat milik MAS. Malahan, ramai juga yg ikut menyebarkan spekulasi-spekulasi yg ada diantaranya disokong dengan beberapa bukti lain. Akan tetapi, ada juga yg mengutarakan spekulasi kurang bijak menyalahkan pihak lain malahan kerajaan juga menerima tempias.

Disuatu sisi, kita dapat lihat beberapa negara menghulurkan tangan memberi bantuan teknikal seperti menyediakan dan mengeluarkan aset-aset milik negara masing-masing dalam tujuan menjejaki pesawat tersebut. Spekulasi tidak hanya berhentii kepada pesawat mengalami masalah teknikal, bahkan keluar di paper akhbar kebarangkalian pesawat berpatah balik adalah tinggi. Hampir berminggu berita kehilangan pesawat berada di ruangan paling hadapan di akhbar-akhbar dalam mahupun luar negara. Pertanyaan akhirnya terjawab apabila Perdana Menteri Malaysia mengesahkan route pesawat MH370 berhenti di Lautan Hindi. Seperti yang sedia tahu, Lautan Hindi amat luas dan dalam sehingga ada yg memanggil lautan tersebut "tempat paling sunyi di dunia".

Sehingga kini, kehilangan pesawat tersebut masih menjadi misteri yang perlu diungkap sehinggalah mengetahui keberadaan penumpang dan anak kapal seramai 239. Mereka masih disenaraikan sebagai "orang hilang". Beberapa negara masih meneruskan pencarian debris pesawat tersebut dan kotak hitam untuk mengetahui punca sebenar.

Meneruskan pembacaan:
http://www.cnbc.com/id/101485972

http://www.thestar.com.my/News/Nation/2014/03/08/Missing-MAS-flight-Timeline/

http://www.nst.com.my/latest/font-color-red-mh370-tragedy-font-chronology-on-missing-plane-1.553241



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...