Sunday, 9 September 2012

Gadis disebalik seragam


Tajuk: Gadis disebalik seragam

Sinopsis:
          Kisah rekaan penulis diadaptasi dari beberapa buah cerita korea dan Manga. Miyako Hongo  adalah seorang gadis Jepun yang baru berpindah ke Seoul  dan suka hidup bebas diberi peluang untuk menjadi seorang pelajar kelas bawahan di sebuah sekolah golongan elit. Dia ingin meninggalkan segala kemewahan serta butlernya untuk merasai hidup sederhana.  Hari pertama, dia dengan tidak sengaja hampir dilanggar oleh sebuah kereta skyline putih milik Rei.  Satu pergaduahan besar berlalu antara mereka dan mereka menjadi musuh ketat! Tom, Senn dan Jombo pula adalah sahabat baik Rei sejak kecil. Sejak itu, hari-hari Miyako sering diganggu oleh Rei dan rakan-rakannya. Namun, suatu perasaan aneh muncul tiap kali Miyako dan Rei bertengkar. Kemunculan Mei mengundang cemburu Miyako dan bertindak ingin membongkar penyamarannya. Adakah Miyako akan Berjaya memperoleh apa yang diinginkannya??

Watak-watak :

As Miyako



As Rei

As Shibata Rihito-sama










Tokyo*
“Konichiwa papa”
“Selamat pagi, sayangku Miyako.” Papa sejak awal lagi menunggu Miyako di meja makan untuk bersarapan bersama. 
“Kamu sudah bertekat untuk meninggalkan papa??”
“Papa, Miyako Cuma ingin berlajar hidup berdikari…”
“terserah kamulah…. Papa setuju”
“Arigato, Papa” Miyako lantas bangun lalu memeluk erat papanya.



 Seoul*
Miyako sedang melipat kainnya masuk ke dalam alamari sambil bernyanyi. Pintu biliknya diketuk oleh seseorang “ Miyako, makcik minta maaf jika bilik ini terlalu kecil dan berbeza dari bilik Miyako yang dulu…”

“Bukan makcik, tapi mak… kamu adalah mak Miyako”
“Biann, mak cik..err mak lupa…”
“Baiklah, mak keluar dulu. Jangan lupa esok pagi ayah akan hantar kau ke sekolah baru. Jadi, bangun awal tau..”
“Baiklah..”    
             
Miyako melihat sekeliling biliknya. Memang bilik ini sangat kecil. Malahan, tiada butler yang membentunya melipat kain dan menyediakan barang keperluannya.. Miyako melihat ke luar tingkap biliknya, ada buaian kecil dan ampaian besar yang dipenuhi basuhan maknya. Mak dan ayah Miyako mengusahakan hotel kecil manakala adiknya masih bersekolah rendah. Miyako rapat dengan mereka sejak papa membawanya ke hotel ini 3 tahun yang lepas.

“Hayakun! Hayakun! Miyako, ayah rasa kamu sudah lambat untuk ke sekolah…”
“Gomene..Miyako sudah lambat..”

Van biru lusuh laju dipandu ayahnya agar Miyako sempat ke sekolah. Miyako turun tidak jauh dari pintu pagar sebuah sekolah elit Shinwha. Miyako berlari-lari masuk ke dalam sekolah tersebut. Tiba-tiba, Miyako terjatuh kerana terkejut mendengar bunyi brek yang sangat kuat. Sebuah sereta Skyline putih hampir melanggarnya!
“oi, gila ker main lintas tak pandang kiri kanan??” Seorang lelaki sebelah pemandu mengherdiknya. Kerata Skyline it uterus dipandu hingga hilang dari pandangannya.

“tak guna, kereta tu yang pandu laju macam jet dalam kawasan sekolah. Aku pulah disalahkan. Macam ini agaknya orang kaya dekat sini!” 

Miyako bangun dan berjalan masuk ke dalam sekolah mewah itu. Miyako dibawa oleh seorang wakil pelajar berjalan-jalan dalam kawasan sekolah tersebut. Wakil pelajar itu menunjukkan padang sekolah, perpustakaan dan kantin sekolah bertaraf 6 bintang. Miyako diberitahu makanan disini disediakan oleh chef-chef terkenal dan rata-rata harganya mahal. Miyako terkejut dan mengeluarkan duit dari koceknya. Patutlah maknya menyediakan bekal makanan untuknya kerana harga makanan disini sangat mahal! Miyako dibawa ke dalam kelas dan diperkenalkan kepada pelajar-pelajar lain.

“Nama saya Miyako…Saya baru berpindah dari Tokyo.Selamat berkenalan semua..” Miyako tunduk cara jepun kepada semua pelajar yang berada disitu. Miyako terpandang kepada seorang lelaki yang nampak bersahaja dan rakan disebelahnya yang nampak terkejut. “ Mereka yang hampir melanggar ak tadi!”

Miyako duduk dibangku kosong dan sembunyi-sembunyi mengintai kebelakang. Miyako kini berada di dalam kelas yang hanya menempatkan 10 orang pelajar. Loceng rehat dibunyikan lalu Miyako membawa bekalnya ke kantin. Miyako duduk bersendirian di meja kosong. Dua orang gadis sebaya menghampirinya.

“hai, Kau ni tak ‘class’ langsung! Di sini mana ada orang bawak bekal macam kau, orang miskin!” Serdas herdikan diterimanya. Ikutkan hati macam nak ‘telan’ jerr minah dua orang ni.
“ Saya tak kisah apa korang nak anggap.. yang penting aku tak susahnya mak bapak aku nak sediakan duit yang banyak untuk membeli makan tengahhari.”

Salah seorang pelajar perempuan menuangkan air kedalam bekal milik Miyako. Miyako tekejut dan bertindak ingin menampar namun tangannya dicekam erat oleh Stella dan Hebe terlebih dahulu menamparnya. “Pangggg!”

Semua orang mulai membuat bising namun tiba-tiba 4 pelajar lelaki berlalu.. Salah seorang dari pelajar lelaki tersebut sempat melemparkan senyuman setan “Serve you right!”

Betapa sakit hati dan malunya Miyako diperlakunya sebegitu. Miyako berlari sambil mengesat air mata yang hampir tumpah dari bibir kelopak matanya. Miyako berjalan lemah menuju ke kelasnya. Walaubagaimanapun, dia ternampak seorang pelajar perempuan menangis sambil mengesat kasut milik seorang pelajar lelaki yang amat dikenalinya, Rei.

“Stop!”
Miyako menarik tangan Suzi dari cuba mengesat sepatu Rei.
“tak gentleman langsung membiarkan perempuan mengesat kasut kau!”
“Miyako, saya yang salah kerana tidak sengaja melanggar dan menjatuhkan ais krim atas kasut Rei” Suzi cuba menenangkan keadaan.
“hah, Kau tahu tak kasut aku ni mahal, kau belum tentu dapat menggatikan kasut ini!”
‘Pannggg’ Miyako menampar muka Rei kerana tidak puas hati. Ramai pelajar disitu melihat kejadian memalukan itu. Miyako mambawa Suzi jauh dari situ.

Miyako terjumpa suatu tempatnya sunyi dalam kawasan sekolah tersebut.  Senn muncul tidak beberapa lama kemudian. “tempat ini sunyi dan menenangkan..”
Miyako memandang dalam mata Senn. Renungan mata Senn tidak seperti rakan-rakannya yang lain. Malah, Senn senyum kepadanya.

“Berani kau buat Rei macam tu, kau takkan tahu apa akan terjadi selepas ini. Sekarang kau akan jadi musuh F4”
Senn meninggalkan Miyako dengan perasaan bersalah.

Sejak hari itu semua pelajar sekolah Shinwha bermusuh dengannya gara-gara tersebar gambar Miyako menampar ketua kumpulan F4 yang juga anak pemilik sekolah elit tersebut. Hidup Miyako seperti mangsa keganasan. Beberapa kali dia hampir terkurung di dalam bilik air dan disimbah air. Malahan, habis bajunya berbau apabila ramai pelajar membaling tepung dan telur ke arahnya.

“Miyako, kamu ada party birthday rakan ya. Habis baju kamu kotor…” Mak tidak dapat megesan apa yang telah berlaku di sekolahnya.
“err, ya…” Miyako hampir sahaja menangis kerana cuba menyembunyikan kejadian tengahari tadi.

Pagi itu Miyako bertekad akan membalas semula. Miyako ke sekolah dengan penuh semangat. Ramai pelajar tumpas kepadanya apabila dia menunjukkan bakatnya dalam seni mempertahandan diri dari Jepun.

Rei dalam diam berasa kagum dengan semangat Miyako. Walau ramai yang cuba membuli tapi Miyako punya seribu cara melawannya. “Gadis ini istimewa..” Hampir tesentak tiga lagi kawannya. Jarang sekali Rei memuji orang.

Rei membuat pengumuman semasa ramai pelajar sedang makan di kantin termasuk Miyako yang berselera makan roti sandwich kegemarannya.
“ Mulai hari, sesiapa pun tidak boleh mebuli Miyako kerana…dia kan menjadi girlfriend aku!”

Miyako bangun lantas ingin menampar mulut celupar milik Rei. Belum sempat dia bertindak, Rei terlebih dahulu mengakul pinggang Miyako. Rei mengenyit mata kepada Miyako.
Ramai pelajar tekejut dan tidak kurang juga ramai pelajar perempuan menangis. Miyako berang lalu memijak kasut Reid an meninggalkan tempat kejadian. Rei berlari mengejarnya. Muka Senn Nampak suram setelah mendengar pengakuan dari Rei

“Kau gila! Kau cuba membalas dendam dengan cara menjadikan aku gf kau kan”
“Teserah kau… apa yang aku tahu sekarang kau officially gf aku, nak tak nak kau kena setuju..atau…”
“atau apa?!”
“aku akan buang Suzi dari sekolah ini….”
“Apa?? Mana aci main ugut macam ni..”
“Terserah aku lah..” Rei tersenyum puas apabila Miyako terdiam seribu bahasa.

Sudah tepat 100 hari Miyako dan Rei officially pasangan kekasih. Walaupon Miyako Nampak masih tidak dapat memahami perasaannya terhadap Rei tapi dia mulai mengenal sifat Rei yang sebenarnya jauh berbeza dari tanggapannya dahulu. Rei pula apabila berhadapan dengan Miyako, tidak dapat lagi menyembunyikan perasaannya. 

Laut mana tidak berombak, sejak mak rei tahu latar belakar Miyako seorang yang miskin, mak Rei tidak merestui hubungan mereka malahan merangcang ingin menjodohkan anaknya dengan anak pemilik syarikat perkapalan terkemuka, Mei.

Mak Rei bertindak mengugut anaknya untuk menjatuhkan perniagaan milik ayah Miyako supaya mempersetujui pertunangan Reid an Mei. Sejak itu Rei bersikap dingin terhadap Miyako.
Suatu hari, Miyako diundang ke majlis birthday Rei yang diadakan di sebuah Hotel mewah milk keluarga Rei. Miyako dibawa Senn dan Jombo ke butik dan mengenakan busana mewah dan solekan ke majlis tersebut

Miyako duduk dimeja tengah bersama Senn, Jombo dan Tom. Bayang kelibat Rei masih juga tidak kelihatan. Tiba masa mak mei naik ke atas pentas dan member ucapan.

“Terima kasih kepada para tetamu yang hadir ke party birthday Rei. Hari ini juga saya dengan perasaan yang sangat gemira inigin mengumumkan pertunangan antara Rei dam Mei..”

Reid dan Mei ke atas pentas untuk menyarungkan cincin. Mata Miyako mulai Bekaca tapi dia cuba menahan diri dari tejaduh kedalam ‘permainan’ mak Rei. Miyako dapat melihat kawan-kawan Rei jugak bereaksi terkejut kerana tidak mengetahui tengtang pertunangan ini. Miyako menghantas senyuman kepada mereka agar mereka tidak bimbang dengan keadaanya.

“Saya juga berbesar hati untuk memanggil kawan Rei bagi membuat persembahan sempena berita gembira ini, Miyako”

Sekali lagi Miyako bagai terkena kejutan elektrik. Miyako lantas bangun dan naik ke atas pentas.

“Saya…… saya akan memainkan piano, harap hadirin menyukainya.”

Miyako duduk dikerusi dan menarik nafas sedalamnya. Miyako mula menekan-nekan key piano dan menainkan lagu hasil karya Mozart. Miyako amat selesa memainkan lagu dari Mozart kerana dulu dia sering memepersembahkan bakatnya itu dalam majlis papanya. Biarlah kali ini dia menghadiahkan lagu ini untuk Rei.

Hadirin begitu teruja melihat kecekapan Miyako memaikan piano. Apabila Miyako tamat memainkannya, tepukan gemuruh diberikan. Tak habis-habis ramai yang mengucapkan tahniah ke atasnya malahan seperti acara pertunangan itu telah dilupakan. Miyoko bertahan hingga ke saat akhirnya.

“awak boleh menari???”
“awak ajak saya menari ke??”
“tentu sekali..”
Senn menhulurkan tangan dan Miyako menyambutnya. Miyako menari dengan penuh persona hingga ramai hadirin menonton tariannya bersama Senn. “Awak pandai menari rupanya…”

Miyako keluar dari dewan berseorangan. Hadirin lain juga mulai meninggalkan dewan tersebut. Sedang miyako terleka, dia terdengan satu suara yang amat dikenalinya. 
“Cik muda, biar saya iring ke kereta”
“Shibata Rihito-sama…”
“Cik muda…” Shibata muncul bersama dua lagi lelaki lengkap berpakaian casual hitam.
Ramai hadirin melihatnya dan mulai bercakap tentangnya.
“itu Shibata Rohito, seorang butler milik keluarga jutawan jutawan Hongo.. Walaupun dia masih muda tapi keluarga Hongo memandang tinggi dia sehinggakan bayak urusan  Hongo dia yang urusan.”

“ya.. adakah gadis yang membuat persembahan tadi ada kaitan dengan keluarga Hongo?”
Mak Rei mendengar perbualan itu dan mengarah perkerjanya menyiasat semula latar belakang Miyako.

“Rihito-sama, jangan lah awak berkerja. Saya pandai mengurus diri saya sendiri. Awak patut menemani papa..”
“Cik muda, saya berkhidmat untuk keluarga Hongo. Sudah menjadi kewajipan saya menghiburkan cik muda Miyako.”
“Awak ada urusan di Seoul ke?”
“Ya. Esok saya akan membawa cik muda ke satu persidangan langsung bagi kerjasama syarikat Hongo dan syarikan Shinwha”
“Apa, saya akan menjadi wakil papa??”

Pagi itu Miyoko diiring Rihito ke sekolah dengan menaiki kereta mewah. Miyako dilayan seperti seorang puteri oleh butler kesayangannya. Butler Rihito teleh lama berkhidmat untuk keluarganya, sejak Rihito masih menuntut lagi.

Miyako diikut kemana-mana malahan Rihito telah menyediakan meja khas serta pebagai jenis hidangan untuk lunch di kantin sekolahnya. Dia tahu ramai yang memandangnya tapi apakan daya itu memang perkerjaan Rihito. Rei dam Mei juga duduk dimeja tidak jauh darinya. Sejak pertunangan, Mei telah berpindah kesekolahnya, seminggu yang lalu. Sejak itu dia tidak lagi menegur kumpulan F4.
Miyako menerima isyarat dari Rihito agar segera menukar pakaian. Miyako mengenakan pakaian kerja bewarna hitam dan kelabu dan mengenakan solekan nipis. Dia keluar dengan gaya seorang wanita berkerjaya. Ramai yang terpegun.

Miyako ditemani Rihito ke bilik meeting syarikat Shinwha. Hari ini dia akan bertemu lagi dengan mak Rei. Dia berasa sedikit gementar melihat mak Rei telah pun berada di situ bersama Rei, lelaki yang sangat dicintainya.

“Cik Miyako adalah wakil dari keluarga Hongo dan dialah yang akan menandatangani kertas perjanjian”
Sebelum menandatangan, Miyako menyampaikan hasrat papanya. 

“Papa saya orang Jepun dan mama saya orang Korean, mereka sejak dulu berhasrat ingin membuka sayap perniagaan milik keluarga kami ke Korea dan hari ini impian itu akan menjadi reality. Papa telah memberi tanggungjawab kepada saya untuk menguruskan peniagaan ini. Sebagai anak tunggal dan masih belajar, perkara ini pasti amat sukar untuk saya jayakan tanpa bantuan dari semua. Saya berharap kalian dapat memberi sepenuh keparcayaan kepada saya….”

Mak Rei menghulurkan tangan untuk berjabat tanda perjanjian telah termeterai. Rihito yang berdiri bersebelah Miyako mengucap tahniah. “cik muda hebat..”

Rei dari jauh berasa cemburu dengan keakraban Miyako dan Butler itu. Dia berasa Miyako telah melupakannya apabila melihat Miyako tidak langsung memandangnya malahan begitu mesra dangan Rihito-sama.


“saya sudah putuskan pertunangan dengan Mei. Kami tidak lagi ada apa-apa hubungan.”
“Rei!!!!!”


Miyako dilemma apabila Rei hadir semula menagih kasihnya. Dia juga tahu Rihito juga menaruh perasaan terhadapnya. Dia taknak perasaan sesiapa terluka kerana Rei dan Rihito sangat penting baginya. Perasaan Senn juga telah dia lukai apabila dia menolak jabatan kasih Senn kepadanya selepas majlis birthday Rei yang lalu.

“cik muda, saya akan berkhidmat untuk cik muda selama-lamanya. Walaupun kasih saya cik tak sambut namun tetap saya kagumi kerana cik Miyato sangat setia dangan cinta.”

“Arigato…”


Kadang-kadang kita tak dapat memilihi kepercayaan dan cinta dalam masa yang sama. Miyako sangat bertuah kerana Rihito-sama dan masih ingin bersamanya. Walau hati mereka terluka namun mereka merelakan kerana Miyato memang ditakdirkan untuk Rei.


Saturday, 8 September 2012

Anime

          






         Manga as people know it in the 20th and 21st centuries only really came into being after Dr. Osamu Tezuka, widely acknowledged to be the father of story-based manga, became popular. In 1945, Tezuka who was studying medicine, saw a war propaganda animation film called "Momotarou Uminokaihei".

Before Tezuka, most Japanese comics were drawn on one or four picture format dealing with social or political satire or humour. Tezuka introduced film like story telling and character in comic format in which each short-film like episode is part of larger story arch.Consequently, most manga artist adopted Tezuka-style drawing where characters are drawn in a simpler but exaggerated manner - most typified by large round eyes which is regarded as a defining feature of Japanese comic in the west.Tezuka was greatly inspired by the film and later decided to become a comic artist, which at the time (and somewhat even now) was an unthinkable choice for someone who qualified as a medical doctor and Ph.D in medicine.

Another important trend in manga was gekiga. Between the 1960s and the 1970s, there were two forms of comic serialisation. One, the manga format, was based on sales of comic magazine. The other, gekiga, was based on a rental format, much in the same line as the modern movie rental systems. However, gekiga's rental business model eventually died out in the 1970s, while comic artists in manga format significantly improved their graphic quality and story. Eventually, gekiga was absorbed into manga and now are used to describe manga style which does not use cartoonish drawing. 

The history of anime begins at the start of the 20th century, when Japanese filmmakers experimented with the animation techniques that were being explored in the West. Though filmmakers in Japan experimented with animation earlier, the first widely popular anime series was Osamu Tezuka's Astro Boy(1963).

In the 1980s, anime was accepted in the mainstream in Japan, and experienced a boom in production. The start of the Gundam franchise, and the beginnings of Rumiko TaAn art movement started by Takashi Murakami that combined Japanese pop-culture with postmodern art called Superflat came began around this time. Murakami asserts that the movement is an analysis of post-war Japanese culture through the eyes of the otaku subculture.kahashi's career began in this decade. Akira set records in 1988 for the production costs of an anime.During the 1970s, anime developed further, separating itself from its Western roots, and developing unique genres such as mecha. Notable shows in this period include Lupin III and Mazinger Z. 

During this period several filmmakers became famous, especially Hayao Miyazaki.The 1990s and 2000s saw an increased acceptance of anime in overseas markets. Akira and Ghost in the Shell (1995) became famous worldwide. Series like Neon Genesis Evangelion and Cowboy Bebop were popular in Japan and attracted attention from the West.The same time period has also been characterized by a trend towards extreme emphasis on otaku subculture. Many shows are currently being shown on late night television that are often based on h-games and are made solely for a die hard otaku audience.

Source:CLICK HERE





            According to Japanese culture scholar Susan J. Napier, manga (Japanese graphic novels) and anime (Japanese animation) are Japan's single greatest contribution to global culture. While Americans tend to view these art forms as being primarily for young people, the Japanese, with their more visually oriented culture, view manga and anime as art forms accessible to everyone from middle-aged salary workers and children to women of all ages. Although both manga and anime are products of the 20th century, their origins lay in traditional forms of Japanese art such as kabuki theater and woodblock prints.

History and Development of Manga

  • A modern woodblock print.
    Some scholars trace the origins of manga back to the Edo Period (1600 to 1868) of Japanese history, specifically to the "kibyoshi," a popular type of book illustrated using woodbloack prints. These books contained strictly erotic or humorous content and featured humans, fantastical creatures and even references to celebrities of the period. Manga appeared in its modern form after the close of World War II, and one of the most popular early manga, "Astro Boy," appeared in 1952. As the form evolved, acceptable topics expanded from Astro Boy's robot tales to include stories focused on female heroines, technology, erotica and even nonfiction topics such and dating etiquette. Because manga books cover such a wide range of topics, a huge portion of the Japanese population reads them; consequently, manga is an extremely influential artistic medium.

    Development of Anime

    • Anime evolved from manga.
      Anime evolved directly out of manga. Since manga, like its Western counterpart the comic book, is told in a serialized manner and uses panels, it transferred well to the serialized nature of television. In 1963, the first anime series, "Astro Boy," based on the manga of the same name, debuted on Japanese television. The popularity of anime television shows in the mid-1960s led to increasing opportunities for animators to work in the film industry. In the 1970s, animation studios primarily produced films based on anime television shows, but with the 1980s and 1990s, more original material found its way onto Japanese and, eventually, Western movie screens.

      Common Genres and Themes

      • A young shoujo heroine.
        Initial anime series like "Astro Boy," with its emphasis on robots, were aimed at children, principally boys. However, as the art form progressed, more genres were formed and popularized. For instance, "shoujo," anime and manga focused around a young female character, became very popular in the 1960s and continue their popularity today. "Hentai" anime deals with erotic and/or pornographic themes, while the "yaoi" genre deals with homoerotic themes and is a popular genre with young women. Anime and manga also delve into complex themes and issues such as man's relationship to technology, the search for identity in a modern world, and coping with history.

        Anime in America

        • Anime has become quite popular in America.
          Many contend that anime made its first introduction to American audience with the popular, although briefly broadcast, series "Speed Racer," which ran from 1967 to 1968. In the 1990s, the overwhelming popularity of series such as "Pokemon," "Dragon Ball Z" and "Naruto" cemented anime in the mainstream American mindset. Anime films such as "Akira" (made in Japan in 1988 but released in American in 1990) introduced adult audiences to the distinct style and complex themes of Japanese animation. Today, legendary Japanese anime director Hiyao Miyazaki has achieved huge critical and financial success in the West with films such as "Princess Mononoke (1997)," "Howl's Moving Castle (2004)," and "Spirited Away," for which he won the 2002 Academy Award for Best Animated Feature.

          Continuing Issues and Debates

          • Manga and anime are somewhat controversial.
            Among cultural studies scholars, the value of anime and manga is somewhat contested. Since these art forms are an expression of mass media, many see their popularity as a denigration of the richness of Japanese culture. But those who believe Japanese animation and manga are worthy of intellectual exploration cite the complexity of the themes dealt with in many of these films, as well as the influence these works of art exert on the cultural imagination. Many people outside the academic world worry manga and anime negatively influence the masses and that people who passionately read and watch (called "otaku") are especially likely to commit crimes or under-perform in school. Of course, this negative criticism has done little to stem the tide of popularity both manga and anime continue to enjoy.



           READ MORE: HERE






Monday, 3 September 2012

Much Ado About Nothing






Messina's governor, Leonato, has a beautiful daughter named Hero and a sharp tongued niece named Beatrice. Leonato, hearing that Don Pedro, a Spanish prince of Aragon, has won a victory in battle and is returning home, invites him to stay a month at Messina. Don Pedro arrives with his assistants, Claudion and Benedick, and his illegimate brother, Don John.

      Claudio falls in love with Hero at first sight. he tells Benedick about his feelings. Don Pedro, who also knows of this, determines to help Claudio, and makes advances to Hero on his behalf. Don Pedro's follower tells him of Don Pedro's plan. At a ball held in their honour, the man arrives in masks. Don Pedro dances with Hero, while Benedick pair with Beatrice. Beatrice and Benedick are longtime adversaries constantly engaging in a war of words. Both have vowed never to marry. Don John, pretending to be Benedick, goes to Claudio and tells him that Don Pedro is about to confess his love to Hero. When Claudion confronts Don Pedro he learns that the prince has already helped arrange Claudio's marriage to Hero. 


       Don Pedro then plots with the rest to trick Beatrice too into marriage. When Benedick is alone, the prince and hero's father talk of how Beatrice is so lovesick that they worry for her health because they don't think Benedick will return her love. hero and her maid do the same when Beatrice is alone. Both thinking the other is in love soon start allowing themselves to fall in love, and instead of exchanging harsh words with each other, they now talk of love. When Don John hears about Claudio's wedding, he tries to stop it. This time, he gets his follower Boeachio who is in a relationship with Margaret, Hero's maid, to get her to wear Hero's clothes and stand by the window. Hearing Borachio calling Margaret "Hero", Don Pedro and Claudio accuse Hero of being faithless. Claudio refuses to marry her and Hero passes out. When the truth is learnt, Claudio is sorrow-stricken, and is told that his accusation caused Hero's death. he promises to marry whomsoever Leonato wills.

        Leonato then leads a disguised Hero to church and the lovers are finally reunited. They get married along with Benedick and Beatrice. Don is arrested and all ends well.





About the Author:

William Shakespeare (1564-1616) was a famous English poet and playwright. Often called the Bard of Avon, Shakespeare's genius lay in giving the world plays have been translated into many tragedies, histories and17 comedies. Much Ado About Nothing made its debut around 1598. At the time, Messina in Sicily (near Italy) was ruled by Aragon (a Spanish state).

NST (2012 Aug, 30). School time: Issue Forty, Classics.




Source: http://www.shakesspeare-literature.com/Much_Ado_About_Nothing/0.html 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...