Saturday, 29 October 2011

braces

dr beberapa artikal yg aku baca..
pemakaian braces (pendakap gigi) adalah kerana beberapa faktor:

nk tahu???


aku nk cite pengalaman aku sendiri jer...huhuuu

masuk hari nihh, hampir sebulan aku pakai braces..
macam2 aku dah rasa.. org ckp "beauty is pain"
mula-mula dulu pakai mmg agak terasa tegang dibahagian antara gusi dan gigi..
mungkin berlaku gerakan...so, TERPAKSALAH aku jadilaa peminat setia bubur nasi dan roti..
berat badan aku menurun dgn cara pemakanan yg dipaksa tu...
hampir 2 minggu pkai, bila dah terasa oke, aku tibai segala jnis makanan...dan dapat laa akibatnya..
baru-baru nihh aku terasa beberapa gigiku goyang-goyang..paling ketara gigi sebatang belah atas..takuut jugak aku mulanya... kemudian cepat2 aku hubungi dokter peribadi..nsib baik dia ckp perkara biasa bg yg memakai braces kerana pergerakan gigi yg tidak serata akibat mengunyah dan mungkin jugak radang gusi (lebih-lebih lagi kunyah benda keras)..
so, terpaksa lah aku  mengecilkan makanan yg aku makan sebelum masuk ke dlm mulut serta pengubah cara pengunyahan ke sebelah kiri pulak ..

bg yg memakai pagar kawad macam aku nihh..ikuti laa pantang larang dr pihak penaja yerr..

1) rajin berus gigi atau berkumur selepas makan (sebaiknya guna berus gigi khas)

2) elak makan makanan keras dan liat (risau tercabut benda yg ditampal pada gigi tuu)

-kecil2kan makanan sebelum kunyah

3) belajar yakin pada diri dengan perubahan bentuk gigi yg baru dan sementara nihh..

owh yerr, ramai yg tak tau lagi aku pakai braces nihh.. dan harap tak ramai lagi yg tau..
ye lahh, org lain pkai braces nmpak cantik..tapi bila aku pakai nmpak pelik! cara penyelesaiannya, cover mulut dgn sapu tangan....hehehee

1 comment:

  1. Sy hari ke 2 dh makn nasi.seminggu pakai braket tertanggal..pastu terasa gg gaham goyang.omg takutnya xtau nak ckp la..masa pasang balik braket tu doktr ckp memang goyang sbb gg mulaade gerakan.tapi still risau lagi..kene la pantang makan lagi..😂😂

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...