Tuesday, 19 April 2011

MuSuH atAu KawaN??

" CiNtaIlah OrG yG kaMU ciNtai dGn sewaJarnyA
keRana Boleh jaDi suatu HArI keLak Dia m'Jd MusuHNya...
DaN beNciLah MusUhmU DgN sEwAjaRnya,
KeRaNa BoleH jaDi suaTu harI keLak
Dia aKan m'Jd org yG kamU cIntaI...."


Kata2 nih aku selalu pegang.. Dengan siapa aku bekawan aku kna selalu ingat, jangan pernah menyakiti kerna boleh jadi musuh suatu hari kelak.. Kita hidup utk memakmurkan bumi Allah bukan membinasakan. betol tak?! Tpi  realiti kadang2 kawan boleh jadi lawan.. molek2 kawan tetibe jadi lawan sbb ada rasa tak puas hati.." duit boleh dicari...musuh janggan dipanggil..." Kawan yang rapat pon boleh jadi suatu hari menjadi lawan..knapa ini belaku?? kajian mungkin kerana masing2 taknak mengalah n kepala hangin..bg dia suma betul, org lain buat semua salah..klu ada lah org cam gtu maka tak hairan lah "berkawan biar seribu, lawan biar satu" (betul ka nihh?). ada lawan satu jerp pon dah boleh rosakkan suatu hubungan..

Macam becinta, mula2 becinta sayang-sayangan, nak sehidup semati la konon..tapi bila putus, benci-bencian..huh! baik takyah becinta..bikin serabut kepala otak..(becerita bedasrkan pengalamn ke nihh??hahaha)..bila sayang laut sanggup diredah, gunung sanggup didaki..tapi bile dah break up, lu sama lu..wa sama wa.. (buat hal masing2)..pernah nmpak tak org yg pernah becinta tapi putus boleh jadi kawan baik..?? jarang- jarang..klu ada pon org tuh mmg takdek hati dan perasaan msa becinta dlu....huhuuu..bohong laa klu laki tu kata kita boleh jadi kawan walaupon dah putus..hakikatnya bila dah ada partner lain mesti wat tak tau jerp kat kita nihh..ye lahh takut awek baru tu nanti jeless..(apesal aku emo sangat nihh?!)hahaha



Dalam persahabatan pon ade terjadi permusuhan, kawan selalunya menjadi tempat no1 dalam ingatan kita.. Bila happy mesti cari kawan dulu.. npa bukan mak??! Bila ada rahsia mesti akan cari kawan dulu tuk berkongsi.. taknak luahkan kat mak ke??!! tapi....bila ada masalah mesti cari 'mak' dulu..inilah kita sekarang bila susah baru nak cari mak, cari keluarga.. bab nihh mmg penah tejadi dlm idop aku..takyah nak selindung2 lagi.. mesti ada jerp yg gadoh.. aku kan kawan banyak..perangai pon lain2.. tak kan nak ikot telunjuk 'kwn kita' tu jerpp..mesti kekadang ada emo tak puas hati.. tapi setakat nih..gadoh kecik2 jerpp..alaahhh, kawan yg ada bau-bau bacang..huhuuu

Musuh no.1 sebenarnya adalah diri kita,diri sendiri.. diri kita yg meneraju segala tingkah laku kita.. sama ada kita penyabar atau baran..kita sendri yg kna tentukan dan control.. masalah kecik ada jangan laah nak dibesar-besarkan..

The biggest anemy is ourself.. not others! ingat tuhh! bye..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...